Om de impact van je website te vergroten kun je verschillende strategieën volgen. Het plaatsen van links neemt daar een belangrijke plaats in. Je kunt op allerhande manieren hiervan gebruik maken. Zoals inspelen op het nieuws, wat newsjacking wordt genoemd.
Het wordt door Google beloont als je een nieuwsitem weet te koppelen aan iets wat jij te bieden hebt. Het is in ieder geval zaak om structureel te werken vanuit een linkbuilding strategie. Google waardeert relevante backlinks op websites van anderen en ook verversing van oude links scoort goed.
Backlinks plaatsen
Je kunt klanten benaderen waar je backlinks zou willen plaatsen, dit kan bijvoorbeeld een blog zijn. Hoe minder de klant hoeft te doen, des te groter is de kans dat de link wordt toegestaan. Je kunt ook kijken hoe de concurrentie dit aanpakt.
Je hebt in ieder geval een lijst nodig met zoekwoorden die op jouw website betrekking hebben. Aan de hand hiervan kun je nagaan welke andere sites er bij de zoekmachine naar boven komen. Deze websites kun je benaderen om een backlink te plaatsen.
Er wordt vanuit Google ook gekeken naar de plaats van de backlinks. De beste plek voor een link is in het midden van ter zake doende content. De relevantie van teksten is belangrijk omdat de zoekmachine voornamelijk kijkt naar echte inhoud.
Zo is het ook oppassen geblazen met het gebruik van zoekwoorden. Ook hier geldt weer de relevantie, gebruik zoekwoorden met mate en niet ten overvloede. Het is belangrijk dat een tekst goed leesbaar is en natuurlijk overkomt.
Inhoud is belangrijk
Je vindbaarheid op Google kan worden vergroot door linkbuilding, mits het op de juiste manier wordt toegepast. Het dient inhoudelijk verantwoord te zijn. Het idee hierachter is om manipulatie middels het plaatsen van links tegen te gaan. De zoekmachine wil aan haar gebruikers een goede inhoud leveren en wil dus voorkomen dat ze niet geconfronteerd worden met inhoudsloze teksten.
Het is daarom logisch om linkbuilding te integreren als onderdeel van een totale marketingaanpak. Hierbij wordt dan ook gebruik gemaakt van doelgroepen, die geselecteerd dienen te worden. Er kan ook het best met een duidelijk geformuleerde boodschap gewerkt worden.
Met links kun je bezoekers leiden naar essentiële pagina’s zodat je de informatie kunt bieden waarnaar gezocht wordt. Het is dus van belang om de intentie van je bezoeker te kennen. Goede externe links kunnen ook behulpzaam zijn in dit proces.
Hoe hoger een website op de rangorde van de zoekmachine staat, des te beter de score die het krijgt. Je kunt dan als het ware meeliften op het gezag van zo’n site. Ook hier geldt weer dat een goede inhoud het best wordt gewaardeerd.