Posted on

Je bent ondernemer en weet dat social media belangrijk is, maar welke dan precies?

Social media kan voor heel veel bedrijven een grote impact hebben op de naamsbekendheid, potentiële klanten en de kennis die deze (potentiële) klanten hebben van het product of dienst. Welk kanaal het beste bij jouw bedrijf past hangt af van wie je doelgroep is en wat je wilt bereiken met social media.

Je doelgroep

De eerste stap is uitzoeken wie je doelgroep is. Wie wil je dat jouw product koopt? Wie koopt jouw product nu? Stel de doelgroep samen door een leeftijd, bijvoorbeeld 20 tot 40 jaar oud. Denk daarna nog aan waar wonen ze, hoeveel verdienen ze? Wat doen ze voor werk? wat doen ze in hun vrije tijd? Etcetera, op internet staan genoeg lijsten met aspecten die je na moet gaan om een doelgroep op te stellen. Vervolgens ga je kijken op welke kanalen jouw doelgroep actief is. Waarschijnlijk is er overlap en gebruiken ze meer dan één kanaal. Zo, de eerste stap is gedaan. op naar de volgende!

Content

Het is belangrijk om te bedenken wat jij wil bereiken met social media. Wil jij uitgebreide informatie over jouw dienst of product toelichten door middel van social media? Dan moet je misschien een langere video posten op YouTube. Kan jij je in één oogopslag onderscheiden en wil je veel mensen bereiken? Dan is TikTok waarschijnlijk een goed media. TikTok video’s worden aan veel verschillende mensen getoond en zijn van korte duur? een flashy product wat binnen 4 seconden interesse wekt is daar dus heel goed te marketen. Om weer terug te vallen op YouTube. Een dienst die meer ingewikkelde uitleg nodig heeft om iemand te overtuigen is misschien beter om via YouTube te adverteren. De doelgroep van Youtube heeft een wat langere concentratiespanne. 

Combineren

Zoals misschien al verwacht. Een combinatie van meerdere kanalen is ideaal! Voor het gemak houden we YouTube en TikTok aan. De algoritmes van de twee kanalen werken helemaal anders. Een TikTok video kan viraal gaan zonder dat het account enige volgers heeft. De video wordt aan heel veel gebruikers voorgesteld, liken, reageren ze en kijken ze de video af? Dan wordt hij alleen maar meer voorgesteld. Zo wordt jouw post dus vaak bekeken, alleen is op dit kanaal de kans dat mensen teruggaan naar jouw account kleiner. Een goed kanaal om je bekendheid te vergroten dus. YouTube daarentegen, laat je post aan veel minder mensen zien maar iemand die je video kijkt, kijkt wel langer en komt sneller terug naar jouw account.

conclusie

Leg je doelgroep vast. Bedenk wat je wil bereiken met social media en maak een funnel waar en door middel van wat voor content je klanten wil bereiken en waar je ze naartoe wil leiden om ze fan van jouw merk te maken! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *