UX strategie en UX design zijn woorden die inmiddels niet meer weg te denken zijn uit onze (digitale) samenleving. UX staat als afkorting voor User Experience, de gebruikerservaring. Dit kan een gebruikerservaring zijn van een applicatie, webwinkel of website maar ook zeker van een offline product of dienst. Eem UX designer is in staat om deze ervaring zo prettig mogelijk te laten verlopen, zodat er bij de klant of gebruiker een positieve ervaring achterblijft en de klanttevredenheid stijgt.
Wat doet een UX designer precies?
In de huid kruipen van de klant is dan ook een belangrijk onderdeel van het werk van een UX designer. Stel, je wilt de gebruikerservaring van je website verbeteren, dan zal de UX designer onderzoek gaan doen naar jouw doelgroep. Daarbij is grote aandacht voor gedrag en behoeften. Ook worden onder meer customer journeys in kaart gebracht, om zo het gebruikersgemak te optimaliseren. Na de onderzoeksfase is de UX designer eveneens betrokken bij het verdere ontwerp, de uitvoering en de analyse van de website, de dienst of het product.
Meer gebruiksgemak
Een goed UX design kan bijdragen aan het succes van je onderneming, organisatie of instelling. Met hulp van een ontwerpbureau of creative agency, kun je ervoor zorgen dat jouw doelgroep meer gebruiksgemak ervaart bij het navigeren op je website. Een UX designer zal er namelijk voor zorgen dat jouw klant sneller en eenvoudiger van A naar B komt, door het design op de gebruikersvraag af te stemmen. Gebruiksgemak leidt vervolgens vaak weer tot een hogere klanttevredenheid.
Hogere klanttevredenheid
De mate van gebruiksvriendelijkheid van jouw product, dienst, app of website kan uiteindelijk bijdragen aan je klantenbinding. Is jouw website niet alleen aantrekkelijk in design maar ook efficiƫnt in gebruik en logisch opgezet? Dan zal een klant sneller naar je website terugkeren dan wanneer de gebruikerservaring minder positief was. Zo kan een goede UX strategie niet alleen bijdragen aan een sterkere klanttevredenheid op korte termijn maar ook aan klantenbinding op langere termijn.
Voordelen van een goed UX design
Een haperende app of een te complexe website kan bij een klant leiden tot een negatieve gebruikerservaring. Aan een goede UX designer is dan ook de taak om de gebruikerservaring met betrekking tot jouw product, dienst, website of app te stroomlijnen. Een positieve ervaring weegt vervolgens weer mee in de algemene klanttevredenheid van jouw doelgroep. Is de klanttevredenheid hoog, dan zul je dit als bedrijf of organisatie kunnen merken aan een hogere conversie, meer omzet of bijvoorbeeld een sterkere klantenbinding.