Wanneer je een eigen webwinkel hebt is het onwijs belangrijk om zoveel mogelijk organisch verkeer op je website te krijgen. Dat heeft ermee te maken dat al betaald verkeer vaak niet rendabel is op de lange termijn, maar ook dat organische bezoekers vaak niets kosten. Organische bezoekers kunnen dus voor het hoogste rendement zorgen. Maar om voor elkaar te krijgen dat er organische bezoekers op je website komen, is uitbesteden SEO belangrijk.
Uitbesteden SEO, wat is SEO eigenlijk?
Er zijn veel ondernemers die een eigen webwinkel hebben of willen starten, maar niet echt weten wat SEO is en wat je ermee kan bereiken. Dat is natuurlijk te snappen, want je bent gespecialiseerd in een bepaald vak en niet in de online marketing. Het is vrij simpel, SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ en naar het Nederlands vertaald betekent dat het zoekmachine optimaliseren van je website. Wanneer je een marketingbureau inschakelt voor het uitbesteden van SEO, gaan zij ervoor zorgen dat je website op verschillende zoektermen vindbaar is.
Is het investeren in SEO duur?
Een van de grootste nadelen van het uitbesteden SEO, is dat het uitbesteden SEO soms erg prijzig kan zijn. De reden dat SEO uitbesteden prijzig is, is dat er verschillende specialisten je website moeten optimaliseren. Het is zeker mogelijk om te starten met een klein budget van enkele honderden euro’s, maar hier kun je beter niet voor kiezen. Het is dan niet alleen moeilijker om bepaalde organische posities te behalen, maar ook kan het langer duren voordat je de investering terug zult verdienen. Mocht je willen weten wat het uitbesteden SEO ongeveer gaat kosten, dan is het aan te raden om eens contact op te nemen met een marketingbureau.
Is SEO uitbesteden een ‘quick win’?
Zoals in dit artikel hebt kunnen lezen, maar wellicht ook zelf al ervaren hebt, kan het uitbesteden SEO erg duur zijn. Veel ondernemers willen de investering dan ook zo snel mogelijk terugverdienen en dat is goed te begrijpen, maar je moet er rekening mee houden dat SEO geen ‘quick win’ is en dat het enkele maanden kan duren voordat je de eerste resultaten zult zien. Dit is dan ook precies een van de redenen waarom het investeren in SEO op de lange termijn beter is dan het investeren in SEA (zoekmachine adverteren).
Backlinks kunnen schadelijk zijn
Een van de belangrijkste onderdelen van SEO, is het bouwen van een backlinkprofiel. Een backlink is een website die verwijst naar jouw website. Marketingbureaus en freelancers kopen deze linkjes is en dat kan gevaarlijk zijn. Officieel is het volgens Google niet toegestaan om backlinks aan te schaffen, maar tegenwoordig ben je wel verplicht om dat te doen aangezien je anders geen uitstekende posities weet te behalen. Tijdens het bouwen van een backlinkprofiel kan veel fout gaan. Het is daarom ook erg verstandig om altijd goed onderzoek te doen naar een marketingbureau voordat je voor uitbesteden SEO kiest. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de recensies van hun klanten te bekijken, maar ook door te onderzoeken of de websites van hun klanten goed scoren op bepaalde zoektermen.