SEO – zoekmachineoptimalisatie – is het proces van het optimaliseren van uw website zodat deze beter scoort in de zoekmachines. Een website die goed geoptimaliseerd is voor zoekmachine optimalisatie voldoet aan een aantal punten. Dit zijn bijvoorbeeld on en off page SEO. On page SEO is alles wat uw niet ziet bijvoorbeeld: title-tags, trefwoorden, metatags, interne links en externe links. Off page SEO is in tegendeel wel inhoud die u ziet op een pagina. Dit zijn bijvoorbeeld: woorden, afbeeldingen, video’s, audio, infographics of een combinatie hiervan. Samen werken deze 2 aspecten samen om de zoekmachines het doel van de pagina te vertellen. De twéé items werken samen – of zouden moeten – om te voldoen aan het classificatiesysteem dat de zoekmachines gebruiken om een juiste positie te verkrijgen. Naast SEO kunt er u ook voor kiezen om uw website te optimaliseren door middel van search engine advertising. SEA richt zich op het beantwoorden van de zoekvraag door middel van advertenties in Google & Bing. Maar in deze blog wordt erin gegaan op SEO en worden hierbij 4 stappen verteld om uw inhoud goed te krijgen.
-
Begin met een zoekwoordenonderzoek
Elke goede SEO-strategie begint door te begrijpen welke zoekwoorden relevant zijn voor uw doelen. U kunt vast zelf vele woorden verzinnen, maar als u goed onderzoek doet zullen de beste zoekwoorden niet worden vergeten. Het zoekwoordenonderzoek geeft informatie over wat voor soort inhoud uw bezoekers blij maakt. Het vertelt waar mensen naar zoeken, waarvoor ze inhoud moeten en hoe u deze kunt gebruiken om het potentieel te vergroten dat bezoekers op uw site blijven zodra ze daar zijn.
-
Maak gebruik van uw zoekwoorden
Dit is waar velen het bij het verkeerde eind hebben. Wanneer de inhoud gemaakt wordt met een trefwoord in gedachten, moet het trefwoord gebruikt worden terwijl u uw inhoud maakt. Het moet in de titel staan die u voor de pagina maakt.
Nadat een zoekwoord is gekozen is het belangrijk om dit spaarzaam te gebruiken. Als je ooit een pagina hebt gezien die het zoekwoord keer op keer gebruikt, weet je hoe saai dat kan zijn. Onthoud gewoon uw trefwoord en gebruik het in een algemeen gesprek, en u bent op de goede weg.
-
Denk eerst aan kwaliteit
Denk eerst goed aan de kwaliteit van de SEO-inhoud. Denk na over wat u graag leest tijdens het uitvoeren van een zoekopdracht. Dit betekent ook dat u moet nadenken over hoeveel inhoud u aanbiedt. Mensen willen namelijk net genoeg inhoud lezen om te weten waarvoor ze kwamen. Studies tonen aan dat een lang formaat de korte inhoud overtreft… tot op zekere hoogte. Nogmaals, mensen willen kwaliteit. Lange inhoud werk goed omdat mensen kunnen kiezen hoeveel informatie ze nodig hebben. Ze kunnen blijven lezen, leren, kijken en de hoeveelheid inhoud opnemen die voor hen werkt.
-
Maak de inhoud makkelijk leesbaar
Natuurlijk is het schrijven van inhoud om veel inhoud te hebben ook de verkeerde benadering. Als je lange inhoud gaat schrijven, zorg er dan voor dat je deze optimaliseert zodat hij gemakkelijk leesbaar is. Gebruik bijvoorbeeld zaken als:
- Korte alinea’s
- Vet en cursief om informatie te markeren die u belangrijk vindt
- Opsommingstekens om specifieke stappen te benadrukken
- Afbeeldingen en foto’s die uw inhoud benadrukken
Conclusie
Het is dus van belang om tijdens het schrijven van een SEO-tekst een zoekwoordenonderzoek te starten, maak hierna goed gebruik van deze woorden, denk vervolgens aan de kwaliteit van uw tekst en ten slotte zorgt u ervoor dat u de inhoud van de teksten makkelijk leesbaar worden.