Posted on

Social media marketing kan en moet een waardevolle bondgenoot van SEO zijn. Hier zijn 5 sociale strategieën, die de SEO-prestaties kunnen ondersteunen. Sociale media kunnen een positieve invloed hebben op de SEO prestaties van uw website en uw Google-zoekpositie verhogen. Maar te veel marketeers zien SEO en social media marketing als 2 aparte dingen in plaats van ze samen te zien als één holistisch ecosysteem. Social media marketing kan en moet een waardevolle bondgenoot zijn voor SEO. Laten we eens kijken naar vijf manieren waarop sociale media SEO ten goede kunnen komen en waarom de twee zouden moeten samenwerken. Je leert strategieën voor sociale media om de impact die het heeft op je organische zoekinspanningen te maximaliseren.

Hoe beïnvloedt sociale media de SEO van de website?

Ten eerste is het belangrijk om te erkennen dat sociale media de zoekresultaten niet direct verhogen. Er zijn veel gemengde berichten over dit onderwerp. Google doorzoekt het web voor informatie en maakt in feite een momentopname van dat moment. Maar sociale media worden voortdurend bijgewerkt en sturen onvolledige signalen, dus het geeft geen volledig beeld. Toch bleek uit de studie van Sem Rush medio 2020 dat wanneer meer mensen content delen op sociale media, dit daadwerkelijk sociale signalen genereert, die aangeven dat uw berichten nuttig zijn voor uw doelmarkt. We weten, dat Google een aandeel op Facebook niet beschouwt als een backlink van een website met auoriteit. Maar sociale media beïnvloeden SEO wel op andere, minder directe manieren, waaronder:

  • Verspreidt content
  • Verhoogt de naamsbekendheid
  • Verbetert de merkreputatie en autoriteit
  • Verbetert de levensduur van een bericht
  • Verhoogt organisch verkeer en online zichtbaarheid

Al deze voordelen zorgen samen voor een opmerkelijke impact op uw SEO-ranking. Hier zijn vijf manieren om sociale media te gebruiken ten voordeel van SEO.

1. Maak linkmogelijkheden

De nummer één kans op deze lijst is ook het moeilijkst te bereiken. De moeilijkheid ligt bij de ontvanger en niet bij de daadwerkelijke implementatie, omdat deze methode passief is. Het is afhankelijk van een derde partij, die actie onderneemt zonder een directe push van jou. Simpel gezegd, u vertrouwt op sociale media om uw content te promoten en mensen ervan bewust te maken dat deze er zijn. Het is verbazingwekkend hoeveel fantastisch gemaakte content duidelijk met veel zorg is gemaakt, maar toch weinig of geen promotie krijgt. Ontelbare keren ben ik op sociale media een stuk content tegengekomen, dat indruk heeft gemaakt. Ik kan het opslaan om later te raadplegen, vaak in de vorm van een citaat of citaat dat in een van mijn berichten is gelinkt. Ik zei al eerder dat een link op Facebook niet gelijk staat aan een backlink op een andere site. Maar de Facebook-link maakte me bewust van het bestaan ​​van de content, zodat ik ernaar kon verwijzen op mijn website. Dit is wat ik bedoel als ik zeg dat het een passieve manier is om linkmogelijkheden te creëren door uw content te promoten.

2. Verhoog de naamsbekendheid en positieve vermeldingen

Google’s Search Quality Raters Guideline document laat zien, dat menselijke beoordelaars merkvermeldingen meenemen in de vergelijking bij het overwegen van de betrouwbaarheid van een website. Dat betekent niet dat het algoritme dat ook doet, maar we weten dat deze richtlijnen representatief zijn voor wat belangrijk is voor Google.

Dit is waar sociale media een grote rol kunnen spelen in de algemene perceptie van uw merk. Bedrijven met een sterke aanwezigheid op sociale media en daar rechtstreeks reageren op hun klanten, zien een merkbare toename van de algehele tevredenheid. Bedrijven op Twitter rapporteerden bijvoorbeeld een stijging van 19% in de algehele klanttevredenheid. Dit is van invloed op de sentimentaliteit van merkvermeldingen als geheel, ook in klantrecensies en openbare forums. U wilt dat mensen praten over goede ervaringen met uw merk, niet over slechte. Google besteedt aandacht aan de context van uw online betrokkenheid en hoe mensen over u praten, wat van invloed is op waar u voor rankt. Merk op dat ik zei waarvoor je rangschikt, niet hoe hoog je rangschikt. Google gebruikt online vermeldingen om u te categoriseren als relevant (of irrelevant) voor zoekopdrachten, afhankelijk van verschillende factoren. U wilt uw merkvermeldingen positief houden, en sociale media is een solide hulpmiddel om u daarbij te helpen.

3. Bouw partnerschappen op

Hoewel ik nog steeds systematisch content op sociale media deel op een beproefde manier, heb ik meer van mijn tijd verlegd naar het opbouwen van relaties op sociale media die waarschijnlijk tot potentiële partnerschappen zullen leiden. De ongelukkige waarheid is dat het steeds moeilijker wordt om je publiek organisch te bereiken op sociale media. Maar deze platforms zijn oorspronkelijk ontworpen om mensen met elkaar te verbinden en relaties te onderhouden, en ze blinken nog steeds uit in die functie. Er zijn drie niveaus voor het opbouwen van relaties waarop u zich moet concentreren:

  • Merkadvocaten: actieve fans van sociale media die loyaal zijn aan uw merk en u gratis promoten, waardoor uw effectiviteit wordt vergroot zonder een extra cent te kosten.
  • Organische influencers: In tegenstelling tot betaalde influencers, zijn dit sociale media-accounts die echte expertise, autoriteit en betrouwbaarheid hebben (de E.A.T.-formule) binnen uw branche. Alle positieve aanbevelingen van uw merk, producten of diensten zijn van groot belang bij hun betrokken doelgroepen.
  • Strategische partners: niet-concurrerende bedrijven of influencers binnen uw niche die bereid zijn om samen te werken en samen waardevolle content te creëren die uw beide doelgroepen aanspreekt voor cross-over marketingmogelijkheden.

4. Vestig autoriteit

Social media, contentmarketing en SEO gaan hand in hand. Een van de belangrijkste voordelen van contentmarketing is dat als je consequent hoogwaardige contet publiceert, je jezelf in de loop van de tijd als een expert binnen je niche zult vestigen. Mensen gaan de informatie die u verstrekt vertrouwen en dat vertrouwen begint uw merk als geheel te omvatten. Dat is goed nieuws, want Google’s evaluatie van de autoriteit en betrouwbaarheid van uw website speelt een grote factor in het succes van uw zoekresultaten.

Voeg nu sociale media toe aan de mix als een megafoon om uw gezaghebbende content naar nieuwe kanalen te duwen en uw algehele bereik, merkbekendheid en vindbaarheid te vergroten. Mensen zijn niet beperkt tot slechts één digitale sfeer. Ze hebben elke dag toegang tot verschillende bronnen. Daarom is omni channel marketing zo’n effectieve techniek om consumenten te bereiken, waar ze zich ook bevinden. Zelfs als je Twitter- en Facebook-volgertotalen geen deel uitmaken van de formule van Google (en het is moeilijk om op de een of andere manier met 100% zekerheid te zeggen of dat echt het geval is), bereik je nog steeds een breed publiek en win je hun vertrouwen.

Dit zal op andere manieren een positief effect hebben: gedeelde inhoud, mond-tot-mondreclame, klantrecensies, nieuwe leads, openbare forums, organisch siteverkeer, en ga zo maar door.

  • Facebook: De beste tijden om te posten zijn dinsdag, woensdag en vrijdag tussen 9.00 en 13.00 uur. De slechtste dag van de week om op Facebook te posten is zaterdag.
  • Instagram: De beste dagen om te posten zijn dinsdag tussen 11.00 en 14.00 uur en van maandag tot en met vrijdag om 11.00 uur. Zondag is de slechtste dag om op Instagram te posten.
  • Twitter: De beste tijd om te tweeten is op woensdag tussen 9.00 en 15.00 uur en dinsdag t/m donderdag tussen 9.00 en 11.00 uur. De slechtste dag van de week om op Twitter te posten is zaterdag.
  • Maar sociale media mogen niet de primaire bron zijn van de autoriteit die u rond uw merk opbouwt.
  • Het hebben van een eigen domein is absoluut noodzakelijk. Het gebruik van sociale media zelf, of zelfs een gratis website die wordt gehost door WordPress, Wix, Joomla, enz., Om uw autoriteit op te bouwen, plaatst uw content buiten uw controle.
  • Als die sites zouden sluiten, zou al uw content en de autoriteit die u had ontwikkeld, verleden tijd zijn.
  • Uw website op het eigen domein is uw thuisbasis. Uw sociale-mediakanalen dienen niet alleen als afzonderlijke trechters voor merkbekendheid, maar moeten ook het verkeer terugleiden naar uw website.
  • Zie het zo: alle wegen die uw content voeren, moeten terugleiden naar uw basis waar u uw fundamenten hebt gelegd.
  • Tweets, LinkedIn- en Facebook-berichten, YouTube-video’s, gastblogs op andere sites, podcastfuncties, enz. zijn secundaire distributiekanalen voor content.
  • Deze moeten uw autoriteit vestigen en ook verkeer terugleiden naar uw primaire bron waar mensen meer kunnen leren.

5. Vergroot de levensduur en betrokkenheid van content

We hebben dit onderwerp besproken in het eerste punt op deze lijst bij het bespreken van linkmogelijkheden. Je schrijft en publiceert misschien geweldige contet, maar als mensen het niet vinden, krijg je niet het verkeer en de backlinks die je zou moeten hebben. Door uw content op sociale-mediaplatforms te delen, kunnen mensen uw content en merk ontdekken. Maar net zo belangrijk is dat het de content een langere levenscyclus kan geven als het wordt gedeeld en verspreid. De eerste truc hier is om ervoor te zorgen, dat uw SEO content aantrekkelijk is. Als dat niet zo is, maakt het niet uit wat je doet – mensen zullen niet geïnteresseerd zijn. Boeiende content moet contact maken met het publiek en een doel dienen.

De auteur van deze blog is Herman Geertsema. Hij is een ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij directeur eigenaar van SEO en Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *