Posted on

Goede klantervaringen beginnen met goede data. Goede klantervaringen beginnen met goede, uniforme klantgegevens. Vele manen geleden werden klantgegevens vastgelegd op kaartjes en opgeslagen in een archiefkast. Wanneer het tijd was om informatie naar klanten te sturen, werden deze gegevens uit het archief gehaald en werden de adressen van de klanten die de communicatie zouden ontvangen, overgebracht op de envelop of de folder. Vandaag, in online reclame, is dit proces in wezen hetzelfde, behalve dat klantgegevens online worden opgeslagen en het opvragen en toepassen van de gegevens wordt geautomatiseerd.

Platforms voor gegevensbeheer

De komst van de third-party cookie zorgde ervoor dat merken online consumenten konden identificeren en online reclame-ervaringen op maat konden maken om de betrokkenheid en het rendement op investeringen (ROI) te maximaliseren. Dit creëerde een enorme kans voor technologiebedrijven om oplossingen te bouwen die deze gegevens op schaal verzamelden, en marketeers in staat stelden om reclame te personaliseren op basis van anonieme demografische en gedragsgegevens. Deze oplossingen werden Data Management Platforms (DMP’s) genoemd.

Tegelijk met de ontwikkeling van DMP’s kwamen ook marketing automation tools op de markt, zoals Salesforce Pardot, HubSpot en Eloqua. Marketing automation tools stellen bedrijven in staat om klanten geautomatiseerde, op maat gemaakte berichten te sturen via e-mail, websites, sociale media en sms-berichten. Er zijn veel soorten marketing automation tools, zoals accountgebaseerde marketingsoftware, analytics voor klantrelatiebeheer, campagnebeheer, leadbeheer, e-mailmarketing en marketing-ROI. Een van de belangrijkste voordelen van marketing automation technologieën is dat ze aansluiten op het CRM-systeem van een bedrijf, zodat de gegevens die worden gebruikt om marketing te personaliseren, gebaseerd zijn op bekende klanten, in plaats van op anonieme gegevens. Het grote nadeel is dat de gegevens zelden in real-time worden verzameld en verwerkt, wat betekent dat de berichtgeving weliswaar gepersonaliseerd is, maar irrelevant kan zijn omdat ze verouderd is. Bovendien comprimeren marketing automation tools vaak gegevens die uit online bronnen zijn verzameld, vanwege de enorme hoeveelheid gegevens. Dit vermindert de effectiviteit van de gegevens, omdat het ertoe leidt dat de gegevens in silo’s worden opgeslagen en geactiveerd in plaats van via meerdere kanalen tegelijk.

De klant op de eerste plaats

Naarmate de online reclame-industrie volwassener werd, zagen we de opkomst van customer data platforms (CDP’s), die vaak verward werden met DMP’s. In grote lijnen is het doel van zowel het DMP als het CDP hetzelfde – marketeers in staat stellen hun communicatie te personaliseren. Het verschil is dat een DMP dit doet met anonieme gegevens die gewoonlijk na 90 dagen vervallen (de levensduur van een cookie).

CDP’s creëren een database van uw geïdentificeerde klanten met behulp van een persistente identifier en creëren zo een persistent klantprofiel. Dat betekent dat het de gegevens opslaat en de geschiedenis bewaart. Door deze vervolgens te combineren met alle gegevens over uw klanten ontstaat één enkel record dat voor meer dan alleen reclame kan worden gebruikt. De belangrijkste voordelen van CDP’s ten opzichte van DMP’s zijn dat CDP’s gegevens in real-time verzamelen en verwerken, dat ze gegevens van de eerste, tweede en derde partij opnemen, dat ze marketingcampagnes activeren in plaats van alleen doelgroepen te segmenteren, en dat ze machine learning (ML) toepassen voor lead scoring.

Een match made in heaven

Het goede nieuws voor marketeers is dat CDP’s gemakkelijk te integreren zijn met marketing automation tools. Dit creëert een omgeving waarin campagnestrategie kan worden georkestreerd en geactiveerd, wat workflows efficiënter maakt, ervoor zorgt dat messaging is gebaseerd op real-time data, en marketeers in staat stelt om zeer gepersonaliseerde messaging aan consumenten te leveren. Het CDP verzamelt de data en verwerkt deze tot regels met behulp van zijn ML-mogelijkheden en pusht deze instructies naar het marketing automation platform om actie te ondernemen. mediarithmics doet dit door middel van ons universele data marketing platform dat de gehele datamarketing waardeketen overspant. Wij stellen merken en uitgevers in staat om multi-device en multi-channel data te verzamelen (de rol van het CDP/DMP), deze data toe te passen op programmatic marketing activatie (de rol van het demand side platform), en campagnes te personaliseren op basis van real-time scenario’s (marketing automation).

Voor merken betekent dit dat de advertenties die zij aan consumenten tonen zo actueel en gepersonaliseerd mogelijk zijn, zodat zij de best mogelijke klantervaring van vandaag kunnen creëren. Vanuit het oogpunt van de uitgever stelt de combinatie van een CDP en marketing automation tools hem in staat zijn abonnementen te maximaliseren en zo zijn eigen adresseerbaar publiek te vergroten, waardoor hij aantrekkelijker wordt voor merken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *