Posted on

SEO. Je hebt er wellicht al eens van gehoord. Wat is het nu precies en waarom zou je dit moeten inzetten voor jouw website of bedrijf na de coronacrisis? In dit artikel lees je meer over wat SEO nu precies inhoudt en waarom vandaag een goed moment is om ermee te starten. 

Wat is SEO?

Heel simpel gezegd is SEO het optimaliseren van websites om hogere posities in zoekmachines te realiseren. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine-optimalisatie. Hierbij horen alle activiteiten die ervoor zorgen dat jouw website hoger scoort in zoekmachines. Voorbeelden hiervan zijn; het verbeteren van de techniek van de website, het toevoegen van backlinks en het plaatsen van kwalitatieve content. Het doel van SEO is om jouw website hoger te laten scoren in de organische zoekresultaten. 

Organische zoekresultaten? Wat zijn dat?

Jouw website kan op verschillende manieren gevonden worden via zoekmachines. Organische zoekresultaten zijn niet-betaalde zoekresultaten die je ziet, wanneer je een zoekopdracht in een zoekmachine uitvoert. De belangrijkste zoekmachines in Nederland zijn Google (93% marktaandeel), Bing (5% marktaandeel) en Yahoo (2% marktaandeel). Naast organische zoekresultaten zijn er ook betaalde zoekresultaten. Dit zijn advertenties waarvoor betaald is, zodat de pagina hoger in de zoekresultaten komt te staan. In Google zijn dit de advertenties die helemaal bovenaan staan. Er staat ook ‘Advertentie’ voor de website link, zodat je weet dat het om een betaalde advertentie gaat. De organische zoekresultaten zijn de resultaten die onder de betaalde zoekresultaten komen. Hoe hoger je ‘ranking’ in deze zoekresultaten is, hoe beter. 

Waarom is het belangrijk om hoog te ranken in zoekmachines?

Een hoge ranking in zoekmachines wordt door veel mensen als ‘betrouwbaar’ gezien. Hoe hoger de ranking van jouw bedrijf in zoekmachines, hoe betrouwbaarder je overkomt voor jouw potentiële doelgroep. Een hoge ranking zorgt daarnaast voor meer bezoekers op jouw website. Hoe meer bezoekers (‘traffic’) er op jouw site komen, hoe meer omzet en winst je kunt behalen. Daarnaast blijkt dat 70% van Google-gebruikers niet eens verder kijkt dan zoekresultaat vier op pagina één. Reden dus om te zorgen dat jouw website wél opvalt tussen al die concurrentie, zodat klanten bij jou terecht komen en niet bij je concurrent. 

Hoe kan ik met SEO aan de slag gaan?

SEO bestaat uit vele facetten. Google en andere zoekmachines bepalen de positie van een website op basis van een ranking-algoritme. Hiermee wordt gekeken naar meer dan 200 verschillende factoren om jouw website op te beoordelen. Denk hierbij aan de laadsnelheid,

de inhoud, de techniek, en zaken zoals metadescriptions en headers. Zelf kun je hiermee aan de slag door bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat je een overzichtelijk menu op de website hebt, met duidelijke pagina-omschrijvingen. Om de laadtijd van jouw website te verbeteren kun je bijvoorbeeld de afbeeldingen comprimeren voor het web, zodat deze een kortere laadtijd hebben. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig nieuwe content te plaatsen, zodat jouw website ‘interessant’ blijft voor Google. Weet je niet goed waar te beginnen? Dan kun je ook een gespecialiseerd online marketingbureau inschakelen om deze zaken voor je op te pakken. 

Waarom moet ik investeren in SEO tijdens of na COVID-19?

Steeds meer bedrijven vallen om vanwege de coronacrisis en online zichtbaarheid en vindbaarheid worden hierdoor nóg belangrijker. Wanneer die paar extra klanten nèt het verschil kunnen maken tussen het gaan redden of omvallen, is juist nu een goede SEO-strategie extra belangrijk. Investeer daarom op tijd in de zaken die ertoe doen. Een website zal niet vanzelf hoog ranken in zoekmachines. Hiervoor heb je een goed vindbare website nodig die SEO-technisch goed in elkaar zit. Wacht daarom niet te lang en start vandaag nog met SEO zodat je goed voorbereid bent op de toekomst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *